Lokalsidorna
🚪 En dörr till lokalsamhället
lokalsidorna.se för det småskaliga livet, dess behov, möjligheter och fördelar. Med perspektiv på stora frågors lokala påverkan.

Direkt till portalen... Mejl-inlogg för dig utan konto
Konto-inlogg för dig med konto
Logga ut HKH

📜 Dataskyddsförordningen

Vi bevakar löpande hantering av personuppgifter i stort och smått.
Idag en viktig del i vår lokala vardag.

Här finns vår Integritetspolicy

Annons:
📢 3dagar.se
Tre dagars nyheter, artikellänkar, perspektiv, repliker, kommentarer och intressant läsning.
Bli aktiv i 3dagar via enkel mejlinloggning utan registrering.



Läs mer 📰 Lokalsidorna Magasin

Läs de senaste artiklarna med inrikting på det småskaliga livet, samhället och produktionen i ett lokalt näringsliv.


Läs även 👊 Gerilla Magasin
"Kundmagasinet för Gerillaföretag"


Med de senaste artiklarna för gerillaföretagaren som i det lokala näringslivet kan driva sitt företag uppfinningsrikt och okonventionellt med Gerillaföretagens Plattform.



👊 Gerilla Magasin
"Kundmagasinet för Gerillaföretag"


📜 GDPR är ett stort problem för småföretagarna, eller...

Det beror helt på om du startar med problemet eller med lösningen.

Så här ser det ut.
Du hittar lätt 100-tals sidor med olika guider och råd på Internet runt Dataskyddsförordningen GDPR.
Du funderar på om du ska försöka själv genom att följa alla anvisningar från Datainspektionen, affärsjurister, konsulter och tidningar.
Saken är bara den att Dataskyddsförordningen består av 99 Artiklar (lagpunkter) som alla behöver förklaringar.
Att sätta sig in i allt kommer att få ett bokslut för ett småföretag att framstå som en susning i vinden.

  • Det kan räcka att titta på Datainspektionens rubriker för de olika delarna
  • Dataskyddsombud
  • Syfte och tillämpningsområde
  • Grundläggande principer
  • Rättslig grund för personuppgiftsbehandling
  • Känsliga personuppgifter
  • De registrerades rättigheter
  • Personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden
  • Föra register över behandling
  • Anmäl personuppgiftsincidenter
  • Konsekvensbedömningar och förhandssamråd
  • Uppförandekoder och certifieringar
  • Informationssäkerhet
  • Inbyggt dataskydd och dataskydd som standard
  • Överföring till tredje land
  • Sanktionsavgifter och varningar
  • Gränsöverskridande personuppgiftsbehandling

Om allt detta kan du läsa på www.datainspektionen.se där allt inte är tillämpligt på alla, men vilket gäller för dig.

GDPR påverkar långt mycket mer än småföretagets bokföring.
Bokföringen kan du skjuta upp till imorgon eller rent av till helgen. Blir vi dåliga så kanske den inte blir gjord förrän momsen ska betalas.

Något sådant finns inte med GDPR.
GDPR är ett konstant förhållningssätt och kontinuerligt med i hela kundupplevelsen. Om den inte är det så blir det kaos och inget du på något enkelt sätt reder upp i efterhand. Skadan kan redan vara skedd.
GDPR är inget som fösvinner, inget som klaras av med ett projekt. Det är nu något vi alla ska föhålla oss till i företagen varje dag. Om inte, kan det bli mycket kostsamt för du kommer inte att kunna gå under radaren på detta. Alla är inblandade så privata kunder kan klaga, din personal har rätt att ställa krav och är dina kunder företag som anlitar dig så kan du få krav på dig där du måste visa att du lever upp till Dataskyddsförordningen, och gör du inte det så får de inte anlita dig. Vänta inte tills du står där utan order, för just nu arbetar de större företagen med sina krav för fullt och det rinner nedåt i leveranskedjan.

Så, du behöver hjälp...
Visa mer...om du inte hör till en exklusiv skara företagare vars arbete är att hjälpa andra med GDPR.

🔑 Nu kommer det intressanta

  • Vi erbjuder två sätt att få ordningen på din verksamhet för GDPR.
  • I det ena betalar du normal timersättning för GDPR-genomgång och får faktura på hela det inledande jobbet efter en veckas tid, med betalningsvillkor 14 dagar netto. Jobbet tar inte slut där, men du har lärt mycket och kan välja väg för framtiden.
  • I det andra blir arbetet klart effektivare och du betalar då inget extra för GDPR, utan får det med full support på köpet...

Det första kostar 750.00 SEK/tim och det tar i storleksordningen 20 timmars arbete att gå igenom och dokumentera ett litet företags rutiner (vi pratar då generellt om under 10 anställda). Det blir en kostnad på ca. 15,000 SEK plus moms.
Faktiskt ganska billigt eftersom uträkningar gjorts där man bedömt att genomsnittet skulle ligga betydligt högre.

Kanske du tycker att det är okej, men är det hela kostnaden?
Troligtvis inte, för vad du gjort så här långt är att dokumentera nuläget och om du haft kunnig hjälp fått anpassade policyförslag för din verksamhet. Men ännu har du inte gjort någon anpassning av dina IT-system för att uppfylla lagen. Har du riktigt mycket tur så är det inte så mycket att göra, men det är inte särskilt sannolikt, särskilt inte om du byggt mycket på office-dokument, har personal eller har privatpersoner som kunder.
(Problemet är inte i första hand office-programmen utan lagringen av filer/dokument som innehåller någon form av personuppgift. Det behövs mer och vi vill gärna tillhandahålla lösningen.)
Du förväntas utvärdera och ta fram en IT-policy på en nivå du aldrig tidigare behövt.
Så här långt har det hela kostat dig i storleksordningen 15,000 och nu ska du köpa in program eller tjänster som uppfyller alla kraven.

Börjar du att svettas så blir vi inte förvånade. För utan tvekan kommer det att finnas små företag som fram till nu fungerat alldeles utmärkt, som helt enkelt kommer att välja fel väg och inte orka med förändringarna och alla de nya kraven.

Så vill du lägga order på detta ovan
med inventering, policyskrivning, utvärdering och allmänna rekommendationer, så åtar vi oss gärna detta som ett distansuppdrag där vi intervjuar er Personuppgiftsansvarige på telefon och utifrån behov och önskemål via distansstyrning går igenom era datorer.

💡 Men vi små företagare är uppfinningsrika

Så här är vårt andra erbjudande
Vad vi på Prudentes Utveckling gjort i ett år är att med all vår energi förbereda våra tjänster och produkter för små företag genom att bygga in GDPR. Som Dataskyddsförordningen anger "Inbyggt dataskydd och dataskydd som standard" eller som det står i originalet på engelska "by design".
Vår webbtjänst är svaret, inte bara på problemet med GDPR (som inte behöver vara något problem) utan är lösningen på en lång rad av de små företagens vardagsbehov.

Med WOLF, Gerillaföretagens Affärssystem så kommer du att behöva tänka väldigt mycket mindre på GDPR. Istället kommer du att vilja tänka väldigt mycket mer på hur du kan förbättra dina arbetsflöden, hur du får bästa överblick på din verksamhet, att dina kunder själva kan ha koll på sina affärer och sina personuppgifter hos dig, hur mycket enklare inrapporteringen blir från alla typer av jobb, hur du får bättre koll på bokningsläget och likviditeten, hur du...

  • Vi vill erbjuda dig att börja med lösningen
  • vi vill investera vår tid i ditt företag
  • vi vill bygga långsiktiga relationer
  • vi ser fördelen med att debitera mindre per vecka över längre tid
  • vi vill gärna att du använder vårt småföretagssystem
  • vi vill hjälpa dig med hela din GDPR inbakat i veckopriset
  • vi vill ge dig ett fast pris där hela personalen kan vara med
  • vi vill få debitera ditt företag 995.00 SEK / vecka i förskott
  • vi tar gärna emot betalning för flera veckor i taget om det är mer praktiskt för dig
  • vi har ingen uppsägningstid utöver din förskottsbetalade tid
  • vi vill att du ska känna dig fri
  • vi vill hjälpa dig att ta bort känslan av ett problem
  • vi vill låta dig arbeta i en fungerande vardag med fler möjligheter

Vi ser hur smart det är att börja med lösningen för att sedan fylla i luckorna
Med WOLF Gerillaföretagens Affärssystem så har du huvuddelen av allt runt GDPR på plats från start med policydokument både för kunder, personal och IT. Du kan ändra allt eller inget över tid och det ger dig kontroll, med tid att lära och utvecklas i ditt förhållningssätt till inte bara GDPR-frågorna, utan även hur du bäst utvecklar ditt företag i en tid då allt ser ut att rusa.
Men då ska du veta att Prudentes är från latin med betydelsen "eftertänksamt", så när du tar in oss som Personuppgiftsbiträde så kommer vi inte att förslå att du ska kasta bort dina pengar på någon IT-dagslända, utan istället på hur din produktivitet kan växa, hur din marknadskommunikation skapar förtroende och hur du spar pengar som Gerillaföretagare.

För det är precis ursprunget i det begreppet, en Gerillaföretagare är en som arbetar med gerillamarknadsföring påhittigt, uppfinningsrikt och okonventionellt för att väcka mycket intresse och uppmärksamhet för lite pengar.

Så om du vill vara en gerillaföretagare och hellre betalar 995.00 SEK/vecka än 750.00 SEK/tim, så ska du bara höra av dig till mig här nedan så är du snart på banan och kan sova gott i vetskapen om att både ekonomin och GDPR är under kontroll. Men vill du hellre betala ca. 15,000 på ett bräde så är du mycket välkommen med det också.

👥 Du är Personuppgiftsansvarig och vi är Personuppgiftsbiträde

Vi vill gärna vara biträde till dig och här finns vårt
Personuppgiftsbiträdesavtal
Vi vill t.o.m. vara ditt huvud-personuppgiftsbiträde som finns där alla veckor för dig med en bra grund, och om det kan du läsa om i vår rekommendendation
GDPR - Standardpolicy & incident




Vårt paketpris för hela småföretaget inkl initialt och löpande GDPR-stöd
🐺 WOLF - Gerillaföretagens Affärssystem 995.00 SEK / vecka exkl. moms


info@prudentes.se
076-201 58 00

Våra tjänster hittar du på
www.servicemec.se www.lokalhandel.se www.lokalsidorna.se
AI - det nya modeordet
👊 Gerilla Magasin
"Kundmagasinet för Gerillaföretag"


🎭 Är du hängiven användare av all ny teknik, älskar sociala medier och vill genast att en AI-tjänst (Artificiell Intelligens) tar hand om och sköter... eller är du mer jordnära, lite skeptisk till det senaste... Öppna mer i portalen...
Vad är du orolig för
👊 Gerilla Magasin
"Kundmagasinet för Gerillaföretag"


Vad är du orolig för?
Under rubriken "Teknikpanik" angav TT i juni 2017 att "Mer än var tredje småföretagare känner stress över att inte hänga med i den tekniska utvecklingen".

Öppna mer i portalen...
Överdrifter är jobbiga
👊 Gerilla Magasin
"Kundmagasinet för Gerillaföretag"


🙄 Överdrifter är jobbiga
Ändå är vår värld full av överdrifter varje dag.
Öppna mer i portalen...



📰 Lokalsidorna Magasin

🗣 Motarbetar någon i personalen dig

En anställd som aktivt motarbetar en förändring, kan äventyra hela företaget.

Förändring är en naturlig del av dagens näringsliv där de mindre företagen inte sällan måste leva upp till krav både från myndigheter och större affärspartners, men även måste driva innovation och produktutveckling för att kunna erbjuda kunderna aktuella produkter som uppfyller kundens behov och förväntningar.

När vi talar om innovation och produktutveckling så syftade man tidigare då mer på industriprodukter och industriella uppfinningar, medan idag gäller detta minst lika mycket logistik, produktions och arbetsflöden inom servicenäring oavsett om det är inom verkstad, handel eller vård.

Så har ditt företag kommit till punkten att det ska införa datorplattor i er serviceproduktion. Personalen ska utbildas på verktyg och arbetssätt och det nya systemet ska implementeras. Du lägger ner en massa tid på att fundera och utvärdera, sätta dig in i alternativen och så har du valt en intressant partner du känner förtroende för som du upplever kommer att jobba aktivt med dig och matchar din verksamhets behov.

Allt är klart, personalen är sedan tidigare informerad om den kommande förändringen och nu ska det sjösättas.

Då händer det...
Visa mer...
En av de anställda är passivt aggressiv redan i inledningen, och problemet bara ökar efterhand som dagen går.
Allt är fel, rena skiten och attityden är inte att ta fel på. Det här är illa och det finns inga förutsättningar till lärande för den personen just nu!
Stämningen i gruppen kommer antingen snabbt att bli negativ och förgiftad om den anställde får som denne vill och får med sig de andra, eller så blir det tvärt om, gruppen vänder sig mot vederbörande som då kommer att falla i gruppens ögon. Båda delar är olyckligt.

Ta ut den anställde från gruppen för enskilt samtal, och om den anställde vägrar samtal och vägrar utbildning så låt denne gå hem efter att ni avtalat ett möte nästa arbetsdag. Låt inte vederbörande bara gå tillbaks till de ordinarie uppgifterna för det är precis vad denne önskar där allt ska vara som innan och inget ska ändras.

Vi har i vårt konsultarbete sett exakt detta hända, där företagsledare backat och sedan fått fortsätta att backa i åratal där en anställd bara anser att något är skit som man inte har tid med i arbetet. Inte sällan har skriv och lässvårigheter framstått som en del av problemet men sådana problem kan vi i mångt och mycket övervinna idag med funktioner för att välja färdiga fraser, skriva genom att klicka eller peka på hela ord från en situationsanpassad panel, rättstavning o.s.v.. Men problemet synes ofta ligga djupare, där förändring bara inte ska ske.

Om du har en arbetsstyrka på knappt tio personer, så kan detta bli förödande för verksamheten.
Låt säga att du är underleverantör till ett större företag eller på andra hållet auktoriserad att representera ett större företag, ja då kan du räkna med att de ställer krav. Höga krav, där allt som görs ska dokumenteras och vara spårbart. Kanske dina produkter säljs med garanti där dokumentationen är avgörande för garantins giltighet. Du kommer då snabbt att befinna dig i en situation där dokumentationen blir bristfällig eller där andra medarbetare ständigt måste bistå eller där dokumentationen blir ett fuskarbete i efterhand.

Många arbetskamrater är villiga att hjälpa en kompis, men om du säger till en sådan vänlig själ att om denne ska gå ifrån sitt eget arbete för att göra kollegans arbete så får denne göra det på sin egen tid och arbeta över för att kompensera företaget, ja då försvinner nog hjälpsamheten fort. Hjälpsamhet är trevligt, särskilt om den inte bygger på att någon annan ska betala för den och du som företagare vet vem någon annan är.
Det är naturligt att hjälpa varandra när flera behövs eller för att lära av varandra. Men det är inte fallet när en inte vill lära och två ska göra en mans jobb.
Om du däremot ser att en av dina anställda inte har förutsättningar att lära sig det nya arbetssättet baserat på att denne saknar grundläggande färdigheter eller förmåga, ja då har du ett intressant dilemma som du måste ta dig en riktig funderare på hur detta eventuellt kan överbryggas och vad den verkliga kostnaden blir om t.ex. någon annan i arbetsstyrkan ska utföra dessa moment. Problemdefinition, kostnadskalkyl och analys. Sådant är inte lätt, varken för företagare eller anställd, och man får räkna med att det blir allt från måttliga till betydande kostnader.

Hur du ska lösa problemet blir en fråga från fall till fall, men blunda inte. Ta genast itu med problemet, för ditt företag måste utvecklas och din personal med den. Lyssna noga på din personal så att de seriöst kan framföra både kritik och goda idéer. Men lär dig att skilja på när någon bara är motvalls och inte vill något till följd av personliga tillkortakommande, och när personalen verkligen månar om företagets bästa. Passion är inget problem, inte ens när någon eldar upp sig för det de verkligen tror på. Men ansvaret är ditt och därmed också beslutsrätten.

Allt är inte utveckling, så om du har personal som säger att ni måste hänga med på sociala media och liknande så ska du som företagare alltid fråga dig om den tid ni kommer att spendera där verkligen kommer att betala sig. Sociala media kan vara trevligt, men kan också snabbt förvandlas till ett slagfält du inte kan bemästra.
Du ska utveckla där du ser att det är i linje med samarbete, åtaganden, kundservice och produktion, för du måste vara effektiv. System som reducerar fel, minskar tidsspillan och ger dina verkliga kunder den bästa service är något du kan räkna hem i vinst. Sociala har företagare alltid varit i samtal med sina kunder och i sökandet av nya.
Dina kunder uppskattar mer det du gör än det du säger att du ska göra, så låt inte anställd personal motarbeta dig utan satsa på den personalen som arbetar för företagets bästa så att du kan bedriva en sund, seriös och framgångsrik verksamhet.

/Redaktionen


Krisläge - ger du upp
📰 Lokalsidorna Magasin

📢 Krisläge - ger du upp
Säger du "det ordnar sig då", räknar med kommunen och egen improvisation. Eller, är du förberedd för att klara dig, din familj och ditt företag själv.
Öppna mer i portalen...